Sao Paulo 63′

Październik 1963.  Sensacja  – Polska  zaproszona po raz pierwszy do udziału w światowym Biennale Sztuki współczesnej, ważnego wydarzenia Kultury Świata  Zachodu,  które odbywa się  po raz siódmy w Sao Paulo zdobywa  Złoty  Medal  w obsadzie 54 krajów. Tym laureatem jest smarkacz, nikomu nieznany młody architekt z komunistycznego kraju zza Żelaznej Kurtyny.

Fragment wywiadu Mariana Fikusa z Moniką Kuc dla gazety Rzeczpospolita, 16.12.2008:

Rz: Pana praca dyplomowa  – projekt Teatru Pantomimy – zdobyła  na  Biennalle Sztuki Współczesnej w Sao Paulo 1963 r. złoty medal.

Marian Fikus:  To był przypadek,  że mój studencki projekt tam  wysłano razem  z plakatem świetnego grafika  Henryka Tomaszewskiego  i pantomimą reżysera H. Tomaszewskiego. Na wrocławską uczelnię, którą kończyłem, dotarło zawiadomienie, że na biennale jest konkurs studencki i wytypowano mój projekt  jako  najlepszą  pracę roku. Kiedy zawiozłem go do Ministerstwa Kultury w Warszawie, okazało się, że wskutek  błędnego tłumaczenia nie zauważono, że konkurs dotyczył architektury przemysłowej.  –  Coś ty przywiózł?!  – zdziwili się w Warszawie. Ale uznali,  że warto wystawić moją pracę w  otwartym  konkursie   architektury  teatralnej w Sao Paulo.  I tak  wystartowałem w profesjonalnej konkurencji ocenianej przez takie sławy jak Oscar Niemeyer i Kenzo Tange.